søndag, juli 19, 2015

Kimberly vil knuse myten om at samene bor i lavvu

http://j.mp/1CPZzyI

20-åringen liker seg godt hos folket i nord: – Jeg har blitt tatt godt i mot, forteller Kimberly.
Foto: Liv Inger Somby / NRK

Livet blant samene er mer enn Nordkapp, lávvu og reinsdyr. Derfor kom jeg nordover til Altafjorden for å lære mer om det moderne livet til kystbefolkningen og reindriftssamene.

Kimberley Chivers (20) er en ung nysgjerrig britisk jente. Hun er fascinert av hverdagslivet til menneskene. Derfor drar hun ofte ut i verden. Hver gang hun leser en artikkel om et folk ute i verden, så stiller hun spørsmålet:

Hva er den gode historien som man går glipp av? Det beste er små lokale samfunn

Når jeg drar ut i verden oppsøker jeg alltid små samfunn. Jeg foretrekker å bo hos familier og jobber hos dem. Det beste er å finne små lokale samfunn utenfor allfarvei. I Kambodsja bodde jeg hos en klanfamilie og ellers har jeg reist både i Afrika, Asia, Sør-Amerika, Nord-Amerika og rundt i Europa. Syden-livet og Disneyworld er ikke noe for meg, sier Kimberley.

via reddit http://j.mp/1GtLt19