mandag, mars 01, 2010

Den beste konserten noensinne.....

Bootlegs - Pearl Jam Bootlegs

Har endelig funnet det jeg har lett etter siden 1993, nemlig en kopi av konserten jeg mener er den beste konserten jeg noensinne har vært på. Nå må vi skru tiden tilbake til 1993 og Kalvøya festivalen som skulle finne sted da og Pearl Jam skulle spille der. Hele historien begynner egentlig sommeren 1992 når kamerater av meg var nede i Oslo og skulle på Kalvøya festivalen da og Pearl Jam skulle spille. Jeg selv befant meg i Karasjok og hadde ikke mulighet til å komme ned til Oslo akkurat da, men mine kamerater som var i Oslo ringte meg og "mobbet" meg fordi de visste hvilken blodfan jeg er av Pearl Jam og sa at de skulle dit.

Så hendte det noe med gruppen Pearl Jam i konserten før Kalvøya, nemlig det at vokalisten Eddie Vedder ble frastjålet utstyret sitt i Sverige hvor de spilte kvelden før og så ble det da slik at Pearl Jam avlyste konserten på Kalvøya 1992, men guttene brydde seg ikke fordi de fikk høre gruppen Nirvana som også spilte da.

Så året etter ble det klart at Pearl Jam skulle oppfylle ønsket til sine norske fans ved å spille på Kalvøya og jeg som blodfan var tidlig ute med å sikre meg billett til denne festivalen, og kameratene som var der forrige gang de kjøpte også bilett for hva er mer ferie enn å tilbringe en uke eller to i Oslo for gutter fra Finnmark......

Så var det seg slik at Pearl Jam skulle spille på Kalvøya Lørdags kvelden og vi som hadde billett til hele festivalen for allerede tildlig på fredags ettermiddagen til Kalvøya for å sjekke ut festivalen og høre på musikk og komme i festival "feeling". Når vi da hadde vært der en liten stund så kom det en gutt gående med "flyers" til Kalvøya nachspiel på Sentrum Scene og han så da på meg som var kledd med Pearl Jam t-skjorte og sa da at Pearl Jam skulle spille en "secret" gig på Sentrum Scene senere på kvelden der, så  jeg og en kamerat startet med en gang med Taxi ned til Sentrum Scene for å stille oss i køen til dette "Kalvøya nachspielet" med Pearl Jam som artist og når vi kom fram dit så så vi at vi ikke var de eneste som hadde fått dette stall tipset, men en lang kø var allerede der så vi stilte oss i køen. Mens vi sto i køen så kom det en jente gående bortover og spurte oss om vi var interessert i å kjøpe en billett av henne, og kameraten min hoppet  av glede og betalte henne prisen for billetten og smilte lurt til meg at vi får håpe at det er nok billetter til deg også. Så lot ham meg stikken der i køen og for selv på puben "Lusa" som var i nærheten av Sentrum Scene og hvor vi da hadde vært flere ganger før og gjort om til vært stam sted i Oslo.

Etter mye venting for min del så fikk jeg kjøpt meg en billett til dette "Nachspielet" og kunne gå selv til puben "Lusa" og møte mine kamerater der for å ta et par pils før herligheten begynte.

Så kom det da tiden til vi beveget oss til konsert stedet og hvis du besøker linken som er øverst på denne siden så får du høre hva jeg og Besken fikk høre sommeren 1993, kvelden før kvelden Kalvøya 1993.






, , , , ,



Powered by ScribeFire.