lørdag, august 30, 2008

Tør du virkelig å sende ettåringen din i barnehage? - Spør Simen Tveitereid.

Eksperimentet - Magasinet - Dagbladet.no

Journalist Simen Tveitereid har skrevet boka "Hva skal vi med barn?" og var hjemme med sin sønn i 3 år før han torde sende sitt barn til en barnehage.

Da spør jeg dette? Hvorfor har jeg tort å sende mine barn på "Guovssahas Mánáidgárdi" her i Tromsø? Er det forskjell på samiske barn og norske barn?

Svaret mitt er mer er enkelt, ja det er kulturelle forskjeller på samiske og norske barn og det er forskjeller på barn oppvokst i kjente eller ukjente miljøer. Dette gjelder ikke bare i samiske eller norske miljøer, men det er et globalt problem.

I stedet for at jeg skal trekke fram at samiske kulturer stammer fra "siida" kulturer hvor flere familier bodde sammen fra oldtiden og at nordmenn har en helt annen kultur, så er det nok mest det at i Oslo så er det vanskelig å få en barnehage plass for sitt barn, og hvis man er heldig å få en plass for sitt ettårs gamle barn, så burde man ta plassen, fordi ingen barn har skade av å være sammen med andre barn i sin egen alder.

Enkelt og greit framsatt, hva? :)