mandag, november 26, 2007

NSLU2-Linux - Unslung / UnslungLanguageSupport browse

NSLU2-Linux - Unslung / UnslungLanguageSupport browse

Har endelig fått min NSLU2 nettverks USB hub til å funke skikkelig med mine 2 WD MyBook 250 GB harddisker som var formatert i NTFS filformatet med Windows XP.

Først installerte jeg Unslung på NSLU2 boksen og brukte en 1GB USB minnepenn i port 2 på NSLU boksen hvor den så installerte et nytt linux filsystem som man kan legge til funksjoner til NSLU2 boksen.

Så kjøpte jeg en billig USB2 hub med 4 porter som jeg koblet til port 1 på NSLU boksen som gjorde at jeg kunne koble begge USB harddiskene til -nslu boksen og som sagt så kan den lese NTFS filsystemet, men kun på port1.

USB hubben som jeg koblet til var en billig variant handlet på Biltema her i Tromsø uten en ekstra strømforsyning.

Jeg satte også inn OpenSSL på NSLU boksen som gjør at jeg kan bruke Putty for å telnette til NSLU boksen, men tror at selve OpenSSL installasjonen gjorde at jeg ikke kommer inn i NSLU boksen ved hjelp av en nettleser lenger.

Men den aller siste fiksen som gjorde at jeg NSLU2 boksen kunne lese mine USB harddisker var at jeg installerte UnslungLanguageSupport , den gjorde at den kan funke når du bor andre steder enn i USA (Eller når du konfigurerer NSLU2 boksen til å skjønne andre språk enn engelsk)

Nå går det så det suser her med NSLU2 boksen, og jeg har to ekstra USB porter som jeg kan bruke. :)

PS; Akkurat nå er både Mellet og Májjá her hjemme, siden begge to er syk, så jeg har kontaktet Trond på jobben så han vet at jegt har en hjemmedag med barna.

Blogged with Flock