tirsdag, juni 12, 2007

The Grill: Ubuntu Linux's Mark Shuttleworth in the Hot Seat

The Grill: Ubuntu Linux's Mark Shuttleworth in the Hot Seat

Tenkte jeg skulle blogge dette intervjuet av mannen som har finansiert operativ systemet jeg bruker, nemlig Ubuntu. Det meget fine med Ubuntu er at det er det letteste linux operativ systemet du kan bruke på din IBM kompatible pc. I den aller siste versjonen 7.04 så funker nesten alt med en gang du laster opp installasjons cd'en. Trådløse kort blir funnet med en gang, så du kan surfe på nettet bare du er ferdig med å laste inn dataene fra cd'en. Det eneste som kan være litt problemfylt er å få installert drivere for ditt grafikk kort. NVidia og ATI grafikk kort har drivere som du må laste ned fra deres websider og få linux kjernen til å få brukt. Men bortsett fra dette er Ubuntu en nytelse å bruke. Den har programvare som dekker alle dine behov, fra tekstbehandlig til spill. Hvis du er vant til å bruke Windows så dekker den alle dine behov, den kan tilogmed bruke dine Windows spill med Windows skall som Wine. Mitt favoritt spill på Windows "Championship Manager/Football Manager" kan brukes med Wine, så jeg er meget fornøyd med Ubuntu.

Det som er det beste med Ubuntu er at du merker med en gang hva som gjør dette operativ systemet mye bedre enn Windows XP/Vista er at alt sammen går meget kjappere. Den kan altså vekke til liv litt eldre maskinvare hvis du synes at din Windows installasjon går tregere. Grunnen til at jeg gikk over til å bruke Ubuntu er Windows Vista. Cathrine har kjøpt en helt ny bærbar med Vista forhåndsinstallert på maskinen, uten at HP leverte en Vista cd med maskinen og så med så mange Windows installasjoner så ble denne infisert av spion programmer og virus nesten med en gang, og under re-installasjonen av Vista gikk det galt og der var jeg med en helt ny bærbar PC og null operativ system, så overgangen til Ubuntu var kjapp, og jeg ble meget overrasket hvor bra Ubuntu egentlig var etter å ha brukt det en dag. Ubuntu har en stor brukerbase som er tilgjengelig på Ubuntu's webforum og der hjelper de alle nybegynnere med å komme igang.